Proces revízie normy ISO 9001 je vo finálnej fáze. Vydanie normy ISO 9001:2015 je plánované v septembri 2015. Už dnes však vieme, na základe finálneho návrhu normy ISO/FDIS 9001:2015, aký bude nový obsah normy.
Zásadnou zmenou je nová 10 kapitolová štruktúra normy podľa tzv. Annex SL. Cieľom tejto zmeny je formálne zjednotiť obsahovú štruktúru všetkých vydaných a vydávaných noriem pre systémy manažérstva, napr. ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001 (po novom ISO 45001), ISO 27001, atď. a zabezpečiť tak ich ľahšiu a jednoduchšiu integráciu.
Okrem tejto zmeny norma prinesie:
vyššiu flexibilitu požiadaviek, zovšeobecnenie a zjednodušenie aplikácie požiadaviek pre firmy a organizácie poskytujúce služby,
explicitnejšie zdôraznenie procesného prístupu a metodológie PDCA (Plan-Do-Check-Act),
vyššiu orientáciu na zvyšovanie výkonnosti firiem a organizácií,
zosúladenie systému manažérstva kvality so strategickým smerovaním firiem a organizácií,
novú úlohu „vodcovstva“ pre vrcholový manažment a jeho vyššie zapojenie do systému manažérstva kvality,
požiadavky na aktívne vyhľadávanie príležitostí pre zlepšovanie systému manažérstva kvality.
Aká bude nová štruktúra normy?
V minulom článku sme vám priniesli prehľad a porovnanie novej a konečnej obsahovej štruktúry normy podľa finálneho návrhu ISO/FDIS 9001:2015.
Táto štruktúra normy sa už nebude meniť.
Aké sú hlavné zmeny?
Podľa návrhu normy ISO/FDIS 9001:2015 môžeme očakávať nasledovné zmeny:
Kapitola 0. Úvod
zdôraznenie strategického rozhodnutia prijatia systému manažérstva kvality,
vyzdvihnutie procesného prístupu a jeho aplikácie v rámci požiadaviek normy – norma zahŕňa grafickú reprezentáciu procesu a jeho elementov,
nová kapitola zameraná na aplikáciu metodológie PDCA (Plan-Do-Check-Act) v procesoch – norma zahŕňa grafickú štruktúru kapitol (procesov) normy už podľa princípu PDCA,
nová kapitola popisujúca princípy myslenia založeného na rizikách, ktorý je aplikovaný v rámci celej normy,
princípy manažérstva kvality sú uvedené v úvode normy.
Kapitola 1. Predmet normy
predmet normy sa nemení, vypadol však článok 1.2 Aplikácia a s tým súvisiaci pojem „výnimka“ – vysvetlenie aplikovateľnosti normy poskytuje nová príloha A v časti A.5,
termín „produkt a služba“ je v norme chápaný iba ako „produkt a služba“ určený alebo požadovaný zákazníkom.
Kapitola 2. Normatívne odkazy
norma uvádza odkaz na ISO 9000:2015 Systémy manažérstva kvality – Základy a slovník (táto norma je tiež revidovaná a vyjde spolu s normou ISO 9001:2015 v septembri 2015),
Kapitola 3. Termíny a definície
norma uvádza odkaz na ISO 9000:2015 Systémy manažérstva kvality – Základy a slovník,
termín „produkt“ je nahradený termínom „produkty a služby“,
pribudli nové termíny a definície:
riziko,
top manažment,
dokumentovaná informácia,
outsource,
kontext organizácie,
funkcia, stratégia,
znalosť, inovácia,
dáta, informácie, atď.,
niektoré definície pre pôvodné termíny boli spresnené a aktualizované.
Kapitola 4. Kontext organizácie
nové požiadavky na identifikáciu a monitorovanie interných a externých vplyvov, ktoré sú dôležité pre zámery a strategické smerovanie firmy,
nové požiadavky na určenie zainteresovaných strán a ich požiadaviek, ktoré sú dôležité pre systém manažérstva kvality
ako dokumentovaná informácia bude musieť byť určený rozsah a hranice systému manažérstva kvality,
nie je explicitne požadované vypracovanie príručky kvality,
pribudli nové požiadavky pre procesy, napr. určenie vstupov a výstupov, zodpovedností, výkonnostných ukazovateľov, rizík a príležitostí.
Kapitola 5. Vodcovstvo
bude požadovaný vyšší rozsah zodpovedností a zapojenia vrcholového manažmentu,
úloha vrcholového manažmentu je rozšírená aj na vodcovstvo, nie len na manažment,
nová požiadavka na integráciu požiadaviek systému manažérstva kvality do „business procesov“,
nie je stanovená požiadavka na menovanie predstaviteľa manažmentu,
nová požiadavka na určenie rizík vo vzťahu k zákazníkovi.
Kapitola 6. Plánovanie
nová zásadná požiadavka (!) na stanovenie rizík, príležitostí a opatrení na ich riešenie,
riadenie rizík a príležitostí a opatrení na ich riešenie nahrádza preventívne činnosti,
nová požiadavka na plánovanie dosiahnutia cieľov kvality,
zmeny systému manažérstva kvality budú musieť byť plánované.
Kapitola 7. Podpora
kapitola zahŕňa riadenie ľudí, infraštruktúry, prostredia pre prevádzku procesov, monitorovacích a meracích zdrojov, organizačných znalostí, kompetencií, povedomia, komunikácie a dokumentovaných informácií,
riadenie dokumentov a záznamov je po novom zadefinované ako „dokumentované informácie“ – nie je požadované vypracovanie 6 dokumentovaných postupov,
nové požiadavky na riadenie organizačných znalostí,
monitorovacie a meracie zdroje nahrádzajú zariadenia na monitorovanie a meranie.
Kapitola 8. Prevádzka
plánovanie a riadenie prevádzky sa sústreďuje na plánovanie, implementáciu a riadenie procesov a protirizikových opatrení,
komunikácia so zákazníkom je uprednostnená pred určením a preskúmaním jeho požiadaviek,
nová požiadavka na určenie, implementáciu a udržiavanie procesov návrhu a vývoja,
nakupovanie je zmenené na „riadenie externe poskytovaných procesov, produktov a služieb“,
nová požiadavka na určenie ukazovateľov výkonnosti externých poskytovateľov,
nová kapitola a požiadavky na uvoľnenie produktov a služieb,
v celej kapitole je kladený dôraz na aplikáciu procesného riadenia a riadenie rizík a opatrení.
Kapitola 9. Hodnotenie výkonnosti
nová požiadavka na hodnotenie výkonnosti a efektívnosti systému manažérstva kvality,
nová požiadavka na hodnotenie efektívnosti protirizikových opatrení,
nová požiadavka na hodnotenie výkonnosti externých poskytovateľov,
každý interný audit bude musieť mať definované samostatné kritériá a rozsah,
do tejto kapitoly je zahrnuté aj „preskúmanie manažmentom“ – pribudli vstupy do preskúmania,
hodnotené ukazovatele budú musieť byť doplnené aj o trendy ich vývoja.
Kapitola 10. Zlepšovanie
vypadol článok „preventívne opatrenie“ – nahradené riadením rizík a príležitostí,
nová požiadavka na aktívne určovanie príležitostí na zlepšovanie,
nové požiadavky súvisiace s analyzovaním príčin nezhôd.
Do kedy bude možné tieto zmeny zaviesť?
Prechodná doba pre zavedenie zmien do súčasných systémov manažérstva kvality bude 3 roky. To znamená, že ak norma ISO 9001:2015 bude vydaná v septembri 2015, prechodné obdobie bude trvať do septembra 2018.
Dátum platnosti certifikátov podľa normy ISO 9001:2008, vydaných počas prechodného obdobia, bude musieť korešpondovať s koncom trojročného prechodného obdobia.
A potrebujete, môžete požiadať o re-certifikáciu vášho systému manažérstva kvality podľa normy ISO 9001:2015, aj keď ešte nemáte skončenú platnosť certifikátu podľa normy ISO 9001:2008.
Nemusíte čakať do skončenia platnosti vášho certifikátu.
Upozornenie: Jedná sa o neoficiálny preklad, ktorý má len informatívny charakter. Pri implementácii používajte výhradne oficiálne vydanie normy ISO 9001:2015!