Termín „outsource“ je novým termínom zavedeným v rámci revízie normy ISO 9001. Ide o využívanie subdodávateľských vzťahov, keď procesy a činnosti, alebo ich časti zabezpečuje externá firma alebo organizácia.
Nové požiadavky normy ISO/DIS 9001 kladú zvýšený dôraz na riadenie externe poskytovaných procesov, produktov a služieb. K plneniu týchto požiadaviek Vám pomôže nedávno vydaná norma ISO 37500:2014 Návod na outsourcing.
Outsourcing znamená, že firma alebo organizácia vyčlení podporné procesy, alebo ich časti, a zverí ich vykonávanie na základe zmluvy externému poskytovateľovi, teda externej spoločnosti, ktorá sa ne špecializuje.
To znamená, že procesy nie sú vykonávané vlastnými zamestnancami firmy alebo organizácie, ale na základe zmluvy ich vykonáva externý personál.
Príkladom môžu byť procesy spojené s výkonom účtovníctva, údržby, dopravy, vzdelávacích aktivít, správy informačného systému, atď.
Čo je hlavným zámerom normy ISO 37500:2014? Ako môže pomôcť pri riadení externe poskytovaných procesov, produktov a služieb?
Norma je určená všetkým firmám a organizáciám, bez ohľadu na ich veľkosť a priemyselné odvetvie, v ktorom pôsobia.
Outsourcing predstavuje obchodný model medzi firmou alebo organizáciou a externým poskytovateľom.
Norma je určená pre obe strany tohto obchodného modelu:
Úvod | |
1. | Predmet normy |
2. | Normatívne odkazy |
3. | Termíny a definície |
4. | Úvod do outsourcingu a jeho model |
5. | Rámec pre riadenie outsourcingu |
6. | Fáza 1: Analýza stratégie outsourcingu |
7. | Fáza 2: Iniciácia a výber |
8. | Fáza 3: Prechod |
9. | Fáza 4: Dodaná hodnota |
Príloha A | Štruktúra výborov a rokovaní |
Príloha B | Kontrolný zoznam rizík podľa fáz |
Príloha C | Fáza 1 Kontrolný zoznam pre outsourcing obchodného prípadu |
Príloha D | Fáza 2 Vzorové témy v kontrolnom zozname pre vyžiadanie informácií |
Príloha E | Fáza 2 Kontrolný zoznam pre vyžiadanie ponúk |
Príloha F | Fáza 2 Príklady článkov zmluvy |
Príloha G | Fáza 3 Kontrolný zoznam plánu prechodu na outsourcing |
Príloha H | Fáza 4 Príklad procesu inovácie (innovation funnel) |
Príloha I | Ukončenie životného cyklu outsourcingu |
Outsourcing je obchodné rozhodnutie, ktorého prínos je hlavne v znížení nákladov a zameranie sa na hlavné „core“ procesy a činnosti firmy alebo organizácie v záujme zvýšenia jej konkurencieschopnosti.
Náklady na externé zabezpečenie procesov sú pri využití outsourcingu spravidla nižšie. Tento fakt dokazuje aj zvyšovanie celosvetového trendu vo využívaní outsourcingu.
Podľa prieskumu spoločnosti Deloitte sa trend vo využívaní outsourcingu bude zvyšovať a to až o 16 – 25% ročne.
Ak už máte outsourcované procesy, alebo o tom uvažujete, norma ISO 37500 vám pomôže v tom, že: