Popri revízií normy ISO 9001 bola revidovaná aj norma ISO 9000 Systémy manažérstva kvality – Základy a slovník. Prinášame vám základné informácie o jej cieľoch a obsahu.
Súčasne s normou ISO 9001:2015 bola publikovaná aj revidovaná norma ISO 9000:2015 Systémy manažérstva kvality – Základy a slovník.
Norma ISO 9000:2015 opisuje základy systémov manažérstva kvality a špecifikuje terminológiu systémov manažérstva kvality.
Norma ISO 9000 je súčasťou súboru noriem ISO 9000, ktoré boli vypracované, aby organizáciám všetkých typov a veľkostí pomohli zaviesť a prevádzkovať efektívne systémy manažérstva kvality.
Súčasťou tohto súboru sú normy:
Tieto normy spolu vytvárajú súvisiacu skupinu noriem systému manažérstva kvality a uľahčujú vzájomné chápanie termínov a ich definícií, požiadaviek a možností zlepšovania.
Normy sa vzájomne dopĺňajú, preto je potrebné nezameriavať sa iba na normu ISO 9001 (čo je často sa vyskytujúci problém a príčina nepochopenia podstaty a reálnych prínosov noriem), ale chápať systém manažérstva kvality podľa týchto noriem ako komplexný „balík“ a využiť prínosy, ktoré súbor týchto noriem pre firmy a organizácie prináša.
Cieľom normy ISO 9000:2015 je pomôcť používateľom pochopiť základné koncepty, zásady a slovník manažérstva kvality tak, aby boli schopní efektívne zavádzať systémy manažérstva kvality.
Norma ISO 9000:2015 popisuje základné koncepty a sedem princípov manažérstva kvality.
Každý z princípov je definovaný a doplnený o vysvetlenie, prečo by ho organizácia mala zaviesť a jeho kľúčové prínosy a aktivity, ktoré by mala organizácia vykonať pre jeho zavedenie.
Aktualizované zásady manažérstva kvality:
ISO 9000:2005 | ISO 9000:2015 |
---|---|
a) zameranie sa na zákazníka | 2.3.1 Zameranie sa na zákazníka |
b) vodcovstvo/vedenie | 2.3.2 Vodcovstvo |
c) zapojenie pracovníkov | 2.3.3 Zapojenie ľudí |
d) procesný prístup | 2.3.4 Procesný prístup |
e) systémový prístup k manažérstvu | |
f) trvalé zlepšovanie | 2.3.5 Zlepšovanie |
g) rozhodovanie na základe faktov | 2.3.6 Rozhodovanie založené na dôkazoch |
h) vzájomne výhodné vzťahy s dodávateľmi | 2.3.7 Manažérstvo vzťahov |
Zásady manažérstva kvality tvoria základ noriem systému manažérstva kvality ISO súboru 9000. Sú kľúčovými „kritickými faktormi úspechu“ systémov manažérstva. Ich neznalosť, nepochopenie a nezavedenie je vo väčšine prípadov príčinou neúspechu systémov manažérstva a tvorby zbytočných, formálnych a nič neprinášajúcich systémov.
Preto je dôležité v rámci zavádzania, alebo prechodu na revidovanú normu ISO 9001:2015 najskôr začať s oboznámením sa a hlavne pochopením týchto zásad a až potom sa pustiť do samotného zavádzania a prechodu.
Nepochopenie týchto zásad výrazne zvyšuje riziko nesprávneho pochopenia nových požiadaviek revidovanej normy ISO 9001:2015 a ich nesprávne alebo žiadne zavedenie do praxe!
Norma popisuje nové a aktualizované termíny a ich definície. Celkom 146 termínov a ich definícií, ktoré sú rozdelené do 13 oblastí.
Pôvodne norma obsahovala 84 termínov a definícií.
Kapitola | Názov |
---|---|
1 | Predmet normy |
2 | Základné pojmy a zásady manažérstva kvality |
2.1 | Všeobecne |
2.2 | Základné pojmy |
2.3 | Zásady manažérstva kvality |
2.4 | Tvorby QMS s využitím základných pojmov a zásad |
3 | Termíny a definície |
3.1 | Termíny súvisiace s osobou alebo ľuďmi |
3.2 | Termíny súvisiace s organizáciou |
3.3 | Termíny súvisiace s činnosťami |
3.4 | Termíny a súvisiace s procesom |
3.5 | Termíny súvisiace so systémom |
3.6 | Termíny súvisiace s požiadavkami |
3.7 | Termíny súvisiace s výsledkom |
3.8 | Termíny súvisiace s údajmi, informáciami a dokumentom |
3.9 | Termíny súvisiace s zákazníkom |
3.10 | Termíny súvisiace s charakteristikou |
3.11 | Termíny súvisiace s určením |
3.12 | Termíny súvisiace s opatrením |
3.13 | Termíny súvisiace s auditom |
Príloha A | Vzťahy medzi pojmami a ich grafické zobrazenie |
Norma ISO 9000:2015 nahrádza normu ISO 9000:2005.
Vyberáme niektoré z nich:
Nie je to potrebné. Revidovaná norma ISO 9001:2015 vo svojom úvode uvádza, že jej zámerom nie je tvorba „uniformných“ systémov manažérstva kvality.
Pokiaľ máte vo firme zavedenú terminológiu, ktorá je pre vás vyhovujúca a hlave sú zamestnanci s ňou stotožnení a rozumejú jej, nie dôvod formálne meniť význam zavedených termínov (napr. „dodávateľ“ na „externý poskytovateľ“).
Odporúčame zamerať sa na aktualizované definície existujúcich termínov a zvážiť praktické výhody zavedenia nových termínov do existujúcich systémov manažérstva – hlavne v súvislosti s novými požiadavkami revidovanej normy ISO 9001:2015.
Upozornenie: Jedná sa o neoficiálny preklad, ktorý má len informatívny charakter. Pri implementácii používajte výhradne oficiálne vydanie normy ISO 9000:2015!
Norma ISO 9000:2015 je v anglickej verzii dostupná tu. Náhľad anglickej verzie normy si môžete pozrieť tu.
Aktualizované: Slovenský preklad normy ISO 9000:2015 bol vydaný 01.06.2016 pod označením STN EN ISO 9000:2016.