Nová norma ISO 9001:2015 prináša aj zmeny v procesoch a činnostiach súvisiacich s preskúmaním manažmentom. Venujeme sa im v tomto príspevku.
Dnešné fungovanie integrovaných systémov manažérstva vyžaduje ešte väčšie zapojenie vrcholového manažmentu, než bolo tomu pred pár rokmi.
Zmeny interného a externého prostredia, vplyvy zainteresovaných strán, tlak konkurencie a neustále sa meniace požiadavky zákazníkov nútia manažment byť „neustále v strehu“ a mať k dispozícii v správnom čase a v správnom rozsahu informácie k správnemu rozhodovaniu.
Nová norma ISO 9001:2015, ktorá bola publikovaná 23.09.2015 prináša zmeny aj v tomto smere.
Procesy a činnosti súvisiace s preskúmaním manažmentom sa stávajú neoddeliteľnou súčasťou denného života firmy, nie len jednorázovou aktivitou, ktorú treba vykonať raz ročne.
Kde je zahrnuté preskúmanie manažmentom?
V norme ISO 9001:2008 bolo preskúmanie manažmentom zahrnuté v kapitole 5. Zodpovednosť manažmentu, článok 5.6 Preskúmanie manažmentom.
V norme ISO 9001:2015 je preskúmanie manažmentom zahrnuté v úplne novej kapitole 9. Hodnotenie výkonnosti, článok 9.3 Preskúmanie manažmentom.
Aké sú nové požiadavky na preskúmanie manažmentom?
V preskúmaní manažmentom sa objavujú nové pojmy: výkonnosť a trend.
Po novom bude potrebné preskúmavať systém manažérstva kvality aj vzhľadom na strategické smerovanie organizácie.
Plánovanie preskúmania manažmentom bude potrebné vykonávať so zohľadnením zmien interných a externých vplyvov, účinnosti opatrení na riešenie rizík, atď.
Zmenil sa rozsah vstupov do preskúmania manažmentom a výstupov z preskúmania manažmentom.
Riziká, vplyvy a príležitosti na zlepšovanie sa stávajú súčasťou preskúmania manažmentom.
Čo zahŕňajú vstupy do preskúmania manažmentom?
Preskúmanie manažmentom bude musieť byť vykonávané s prihliadnutím na:
opatrenia z predchádzajúcich preskúmaní,
zmeny externých a interných vplyvov,
informácie o výkonnosti a efektívnosti systému manažérstva kvality, vrátane trendov v oblastiach:
spokojnosť zákazníkov a spätná väzba od zainteresovaných strán,