Nakupovanie alebo riadenie externe poskytovaných produktov a služieb podľa ISO 9001:2015
Revízia normy ISO 9001:2015 okrem iných zmien prináša aj zmenu týkajúcu sa nakupovania. Nakupovanie, tak ako ho doteraz poznáme podľa článku 7.4 Nakupovanie, bude po revízii zahrnuté do kapitoly 8. Prevádzka v novom článku 8.4 Riadenie externe poskytovaných produktov a služieb.
Pribudne nový termín „outsource“ a novinkou je aj vydanie novej normy zameranej na outsourcing ISO 37500:2014 Návod na outsourcing.
Nakupovanie, kooperácie a celý dodávateľský systém predstavuje pre firmy a organizácie kľúčovú časť systémov manažérstva a podporných procesov, ktoré sú dôležité pre zabezpečenie realizácie projektov, zákaziek, produktov a poskytovania služieb.
Revízia normy ISO 9001 aj v tejto časti prinesie zásadné zmeny.
TERMÍNY A DEFINÍCIE
Pribudnú a zmenia sa termíny a definície:
termín „dodávateľ“ bude nahradený termínom „externý poskytovateľ“,
termín „nakupovaný produkt“ bude nahradený termínom „externe poskytované produkty a služby“,
pribudne nový termín a definícia pre „outsource“ (sloveso),
Začlenenie a názov kapitoly pre nakupovanie
Nakupovanie bude začlenené do kapitoly 8. Prevádzka – článku 8.4 Riadenie externe poskytovaných produktov a služieb.
Článok bude mať tri podkapitoly:
8.4.1 Všeobecne,
8.4.2 Druh a rozsah riadenia externého poskytovania,
8.4.3 Informácie pre externých poskytovateľov.
Druh a rozsah externého poskytovania
Externé poskytovanie sa bude týkať procesov, produktov a služieb. Riadenie externe poskytovaných procesov, produktov a služieb sa bude musieť aplikovať ak:
sú produkty a služby dodávané externým poskytovateľom zabudované do vlastných produktov a služieb organizácie,
sú v mene organizácie produkty a služby dodávané externým poskytovateľom priamo zákazníkovi,
je proces alebo časť procesu vykonávaná externým poskytovateľom na základe rozhodnutia organizácie o jeho „outsourcovaní“,
Pozor! Aj keď outsourcujete procesy alebo ich časti na externých poskytovateľov, treba si uvedomiť, že tieto procesy aj naďalej zostávajú súčasťou vášho systému manažérstva kvality (pokiaľ ich nevyjmete z jeho rozsahu).
To znamená, že musíte vytvoriť a zaviesť verifikáciu, alebo iné činnosti, aby ste zaistili, že externe poskytované procesy, produkty a služby nemajú nepriaznivý dopad na vašu schopnosť dodávať produkty a služby podľa požiadaviek zákazníka.
Monitorovanie a meranie
Budú musieť byť:
vypracované a aplikované kritériá pre monitorovanie výkonnosti externých poskytovateľov,
hodnotená účinnosť kontrol vykonávaných u externého poskytovateľa,
udržiavané dokumentované informácie z výsledkov hodnotenia a monitorovania výkonnosti externých poskytovateľov.
Komunikácia
Budete musieť v primeranom rozsahu komunikovať s externým poskytovateľom informácie o:
procesoch, produktoch a službách, ktoré vám poskytuje,
spôsoboch a metódach schvaľovania a uvoľňovania poskytovaných procesov, produktov a služieb,
kompetentnosti a kvalifikácii personálu externého poskytovateľa,
väzbách vášho systému manažérstva kvality so systémom manažérstva kvality externého poskytovateľa,
riadení a monitorovaní výkonnosti externého poskytovateľa,
verifikačných činnostiach vykonávaných v priestoroch externého poskytovateľa.
Nová norma pre riadenie outsourcingu ISO 37500:2014
Horúcou novinkou, ktorá vám môže pomôcť pri nastavení a zavedení a riadení externe poskytovaných procesov, produktov a služieb je práve vydaná nová norma ISO 37500:2014 Návod na outsourcing:
norma definuje hlavné fázy, procesy a aspekty riadenia outsourcingu, nezávisle na veľkosti a odvetví priemyslu a obchodu v ktorom podnikáte,
zámerom normy je poskytnúť návod na to, ako riadiť outsourcing procesov, produktov a služieb počas celého zmluvného obdobia s externým poskytovateľom.